Halaman

Isnin, 8 Februari 2016

Sesi Persekolahan Adelia Alisha 2016 - 7 Tahun Dah!! (Part 1)

4 Januari 2016 maka bermulalah sesi persekolah sebenar anak sulung Papa dan Mama, Kak Icha. Macam-macam dalam kepala Papa dan Mama ni. Makan camne...duit sekolah boleh manage ke..transit akan teratur ke...transport camne...bla...bla...bla.... So demi itu semua maka minggu pertama ni Papa dan Mama decided to take leave untuk atur dan ajar perjalanan kak Icha ke sekolah. Sekolah KAFA pada sebelah pagi manakala Sekolah KLIA pada sebelah petang. Cabaran sungguh....harap-harap kak Icha mampu survived dengan jadual yang padat ni.

Pagi kami bermula awal untuk hari pertama ni, jam 6 pagi dah mula bangun dan bersiap apa yang patut terutama kakak. Oleh kerana jadual waktu pun belum dapat maka beg ringan jer. KAFA hanya di depan rumah so jalan kaki jer. Begitu ramai parent di depan sekolah, as expected la. Papa dan Mama cepat-cepat check nama kak Icha coz takut nama takde dalam senarai (ada ura-ura last year borang yang Poksu hantar tak sampai). Alhamdulillah...Kak Icha ditempatkan di kelas 1 Uthman dengan guru kelas Ustaz Hakim.



Pagi-pagi dah mula dengan perhimpunan dan Mama dah pesan Kak Icha untuk duduk depan sekali. Habis sesi perhimpunan yang begitu panjang (maybe sebab Papa dan Mama kene berdiri untuk 30 minit lamanye kot) maka bermulalah sesi masuk ke kelas.



Sesi pertama sebelum masuk kelas ialah beratur mencari kasut...inilah rutin yang memungkinkan kasut bertukar-tukar. Agak risau juga tapi kasut kak Icha dah ditulis dengan nama, harap membantu dia la.




Ada juga pesanan penaja dari Mama


Macam-macam gelagat Papa tengok semua parent yang ada. Well baru la merasa camne yang orang kata Hari Pertama Di Sekolah. Mungkin camni la Tok Abah, Tok Ma, Atok dan Nenek rasa time Papa dan Mama sekolah dulu.




Ustaz Hakim pun dah masuk kelas so Papa dan Mama pun dah boleh berangkat untuk makan pagi. Kesian Mama tahan lapar je dari pagi. La ni dah pukul 8.30 pagi. KAFA rehat pukul 10.15 pagi so waktu rehat nanti baru Papa dan Mama akan datang tengok kakak.


OK waktu rehat dah mula. Alhamdulillah makan dan minum memang nampak banyak dan mencukupi. Harga makan dan minum pun dah set RM1 setiap item. Mudah la sikit anak-anak yang baru nak belajar guna duit sendiri untuk manage item yang nak dibeli.

Beli makanan cepat-cepat dan terus set tempat duduk. Kak Icha cakap...."xpe la duduk sorang-sorang, nanti ada la kawan-kawan yang nak duduk sini". Ayat motivasi gamaknye..hehehe..Waktu rehat sekitar 20 minit so semua orang kene cepat. Harap-harap Kak Icha boleh manage masa sendiri la lepas ni.

Sesi persekolah KAFA sehingga jam 11.30 pagi jer. So now, Papa dan Mama balik rumah dulu kot untuk rehat dalam 1 jam. Lepas ni nak atur perjalanan Kak Icha ke tansit Kekwa plak. Transit tak jauh, just selang 2 buah kedai jer. Sekitar area kedai ni ada box jualan air, ermmm kopak duit kalu hari-hari membeli. Kene la pesan Kak Icha lepas ni. 


Jam 11.30 pagi semua student KAFA dan mula bergerak balik. Kak Ika dari transit Kekwa dah ready sambut bebudak ni untuk balik ke transit Kekwa. Di transit telah diaturkan jadual supaya makan or mandi kemudian berehat. Ada la few games macam dam, chest dan saidina untuk bebudak ni isi masa sebelum pergi ke sekolah pada sesi petang. Overall Papa dan Mama ada di transit untuk aturkan masa kak Icha. Alhamdulillah boleh kot walaupun agak kelam kabut (sorry la xde plak gambo semasa di transit)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan