Halaman

Isnin, 24 September 2012

Penat....Penat.....Penat....


Penat betul Papa dan Mama coz terpaksa menguruskan perpindahan ke rumah baru di Salak Tiggi dalam kadar SEGERA. Disebabkan tuan rumah di Putra Height ni buat hal dan tetiba buat Mama geram dan kecewa maka Papa pun merancang aktiviti BESAR untuk keluarga ni. Apa rancangannya tu??

Nama projek ni ialah AD-HOC MIGRATION INITIATIVES. Aktiviti renovation rumah dan memasang grill dijangka selesai lebih awal dari yang dirancang kerana Papa dan Mama minta disegerakan (takut pula kene halau so kene buat backup plan). Nak mudahkan proses, sasaran pindah secara keseluruhan pada 25/09/2012 (Selasa). Aktivit yang bermula pada 21/09/2012 (Jumaat) memang agak memenatkan tetapi lebih selamat bagi keluarga kita.

21/09/2012 (Jumaat)
  • Papa dan Mama rancang untuk basuh rumah pada hari ni so Alisha dan Naufal kene la duduk taska. Lagi pun minggu ni adalah yang terakhir untuk mereka so biarlah mereka ke taska.
  • Bergerak dari rumah agak lewat juga iaitu kira-kira jam 11.00 pagi dari Putra Height, sediakan semua peralatan perlu untuk buat pembersihan.
  • Sampai kira-kira jam 12.15 tengahari, Mama mula dengan aktiviti pembersihan manakala Papa rancang nak pasang rail langsir tapi proses GAGAL dan memerlukan driller jugak, huhu.
  • So aktiviti membersihkan seluruh rumah selesai kira-kira jam 5.20 petang.
  • Malam tu Mama urutkan tangan Papa coz dah rasa macam angkat dumb-bell, maybe sebab Papa duk memberus bekas-bekas plaster yang ada kat lantai plus buat kerja-kerja drill secara manual
22 - 23 /09/2012 (Sabtu dan Ahad)
  • Weekend tak plan kemana-mana kerana nak focus mengemas dan packaging barang-barang.
  • Hampir 95% barang-barang yang boleh diangkat secara berfasa telah selesai Papa dan Mama uruskan.
  • Untuk mengurangkan sesi penghantaran pada hari Isnin, Mama cadang pindahkan sedikit barang dulu ke rumah baru. Mama pun ada set appoitnment dengan tauke kichen kabinet so dari membazir ruang so elok la bawa barang sikit-sikit.
  •  Kami sekeluarga tiba di rumah baru jam 3.30 petang, lewat sikit kerana ada tenant baru datang melawat rumah.
  • 2 hari yang amat-amat memenatkan. Badan semua sakit-sakit coz angkat barang-barang berat.
24/09/2012 (Isnin)
  • Hari ni Papa dan Mama telah set target untuk pindahkan 50% barang-barang yang ada. Memang dapat rasa akan kepenatannya nanti.
  • Hari bermula awal sekitar jam 8.00 pagi bagi Papa, bangun dan kemaskan beberapa item barang lagi sebelum siapkan Alisha untuk ke taska, Mama mengurukan Naufal.
  • Barang-barang yang nak dipindahkan untuk 1st trip dah selesai Papa uruskan, sekitar jam 9.00 pagi Alisha dan Naufal dihantar ke Taska. ruang kosong yang ada di seat belakang digunakan sepenuhnya. Papa dan Mama balik dan penuhkan ruang tu sebelum bergerak ke rumah baru. 
  • Sampai di sana kira-kira jam 9.45 pagi dan selesai pindahkan barang kira-kira jam 10.05 pagi. Oleh kerana hari ni akan pasang grill maka Papa dan Mama terus ke MPSepang untuk minta permit berkaitan. Sampai di sana tak boleh uruskan kerana dokumen tak cukup pulak. So Papa dan Mama bergerak balik ke Putra Height.
  • Sebab dah nak tengahari maka Mama ajak makan tengahari terus. Mula-mula ke Giant je coz nak cepat tapi sebab takde yang membuka selera Mama so kami makan di 'kedai buaian' - Sharna'd Beriyani. Jam 12.00 tengahari selepas selesai makan, Papa dan Mama terus sambung untuk 2nd trip kami.
  • Selesai packing barang-barang dan sediakan salinan memohon permit, kami bergerak ke rumah baru kira-kira selepas zohor dan tiba jam 2.36 petang. Selesai pindahkan barang, Papa dan Mama terus ke MPSepang untuk proses permit memasang grill. Alhamdulillah proses berjalan lancar dan chargers RM318.00 dikenakan dengan Rm200.00 cagaran.
  • Dapat sticker terus ke rumah baru dan tengok grill dah mula pasang, nasib baik sempat dapat sticker hari yang sama. Selepas tampal sticker, kami pun bergegas untuk memulakan trip ke-3, masa menunjukkan jam 3.45 petang. Ada appointment lagi dengan Adi untuk check lampu garage yang tak menyala. Macam tak sempat je rapi cuba juga la.
  • 3rd trip, Papa dan Mama dah selesaikan seperti yang disasarkan dan rasa lega sikit la. Tiba di rumah baru kira-kira jam 5.15 petang dan proses memasang grill dah 60% siap, Alhamdulillah Mama suka dengan rekabentuk yang dipilih.
  • Papa pulak berkenalan dengan 2 lagi jiran baru, En.Anuar dan En.Shariff, diorang belum berpindah masuk lagi, macam Papa dulu la, check defect dulu, tapi diorang advanced la, siap pasang grill dan tinted lagi.
  • Kami selesai semua perkara kira-kira jam 6.05 petang dan pulang ke Putra Height untuk ambil Alisha dan Naufal dari taska.
Hari yang betul-betul penat. Masa post ni dijana, Papa rasa macam baru lepas bermain FUTSAL, terlalu letih. Esok akan bermula perpindah secara besar-besaran ke rumah baru, jam 9.30 pagi. Insyallah semua akan berjalan seperti yang Papa dan Mama rancang. Alisha pun dah tidur, Naufal lagi awal. Now Papa dan Mama pulak nak berehat untuk persediaan esok.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan