Halaman

Rabu, 30 Disember 2015

2015 : Bercuti-cuti di Muar (Part 2)

30 Disember 2015, aktiviti semalam lebih banyak berkisar dalam bilik je coz travelling day plus tiba di Muar pun dah petang. Hari ni semua bergantung ke Mama untuk tentukan 'Waze' perjalanan kami.
Perancangan asal nak bersarapan pagi di kedai dalam gambar tu. Mama cakap banyak blogger yang beri komen positif kat kedai tu. Biasanya komen bernas mesti disebabkan lokasi, makanan dan minuman yang sedap dan berpatutan serta kedai yang bersih dan kemas. Tapi niat tu dibatalkan je coz semua BANGUN PAGI awal sangat menyebabkan kami semua sekadar makan apa yang dah stock up semalam. (nasib baik la dah beli semalam coz macam dah bley agak takkan sempat makan pagi). Biasa la bilik hotel selesa sangat plus tdo dalam aircond so memang liat la nak gerak pagi.

Setelah semua siapkan diri dan berkemas so kami pun check out sekitar jam 12.30 tengahari then terus cari lokasi nak makan tengahari. Banyak juga la lokasi yang Mama cari untuk makan lunch tapi sebab takut kedai menyediakan makanan yang kak Icha dan Adik tak boleh nak makan sebab pedas so akhirnya kami ke lokasi terakhir sebab dah terlalu lapar iaitu Food Court Teluk Emas, Muar. Lokasi kedai yang memang menarik coz bersebelahan laut dan ada kawasan rekreasi mini untuk keluarga.


 Menu tengahari kami berempat ialah set masak asam ikan pari, nasi goreng ayam dan mee bandung (yang ni wajib la kalu datang muar). Makanan yang Papa nak komen ialah nasi goreng ayam yang memang best dan kene dengan selera kak Icha dan Adik. Asam pedas Ikan Pari Mama plak memang the best la. Rasanya lagi terbaik dari yang ada di Melaka (sepanjang yang Papa pernah makan la). Kalu tak silap Mama order di gerai no.8 (dengan signage kuning). Bley cuba next time la kat sana. Mee bandung plak Papa bagi 6/10 jer..mungkin ada kedai yang lebih sedap kot.

 Aktiviti menyuap Adik makan bersama Papa...(sesi wajib untuk elak buang masa coz Adik makan macam putera raja)

Selesai makan, kitorang pun nak la ambil peluang berjalan sekitar Tanjung Emas ni coz nampak macam seronok jer untuk bebudak ni bermain-main. Sementara Mama ke toilet so Papa Kak Icha dan Adik pun ambil kesempatan berjalan dulu. lokasi pertama ialah yang paling dekat dengan toilet iaitu kepala keretapi M.S.R.



Then kami semua mula bergerak ke lokasi yang lebih teduh di area playground yang agak besar. Main panas nanti demam plak. Masa berjalan tu ada plak meriam replika so ambil la gambar  sekejap.
 Banyak juga replika besar yang menjadi tarikan kepada pengunjung di sekitar Tanjung Emas ni. Nak explore banyak Mama tak larat berjalan plus agak panas time ni.


 Playground di situ disediakan agak banyak dengan tempat duduk dan terdapat juga gazebo untuk keselesaan pengujung (untuk parent la coz bukan diorang yang main kat playground). Walaunpun agak panas tapi angin yang bertiup membuatkan suasana amat selesa.

 Papa memantau Kak Icha dan Adik  bermain..
 Nampak macam kak Icha dah tersangkut tu.....hehehe

Memandangkan Mama tak benarkan langsung kak Icha dan Adik beli any toys coz dah banyak sangat beli dan tak main pun so bebudak ni duk la merayu-rayu juga  dengan macam-macam cara. Eventually Mama menganjurkan games untuk kak Icha dan Adik. Permainan endurance/ketahanan yang sememangnya la mustahil tapi kita buat secara handicap..hehe..Hadiah yang ditawarkan kepada pemenang ialah boleh memilih toys di kedai Tanjung Emas ni sahaja. So what was the result will it be? berdebar juga ni..tapi semua peserta sangat bersemangat.




 ni la dia endurance game yang Mama dah anjurkan untuk dua peserta ni...hehehe..sanggup sungguh

Jom layan video attempts by kak Icha dan Adik serta keputusan siapa yang berjaya. Memang mendebarkan..dah macam sukan sea rasanya. (sorry la vid terbalik cket coz jurugambar amatur)

  cubaan adik....Failed!!

cubaan kak Icha.....Out!!!! 

cubaan kak Icha seterusnya....macam xde pemenang je ni....Gagal ye...

peserta pertama yang berjaya menghabiskan pertandingan endurance ni...ADIK!!!! 

peserta kedua yang turut berjaya walaupun diiringi dengan air mata...KAK ICHA!!

 "adik menang..yoohoo...." kata adik dengan penuh kegirangan sebab jadi yang pertama berjaya

 para peserta dengan hadiah yang telah dimenangi...Mama yang janji Papa yang kene bayari..

OK, aktiviti di sini dah habis memandangkan semua peserta requested nak menonton wayang. Kak Icha dan Adik tak pernah pun masuk panggung (termasuklah Papa dan Mama semenjak kak Icha lahir, tengok online jer). Punye cari panggung di Muar ni memang la xde so paling dekat ialah Bandar Melaka, so kami bergerak ke sana la jawabnye. Jom menonton wayang!!

on de way ke Bandar Melaka. Tepak Sirih dengan buah sirih (replika gergasi) di Sungai Rambai. Bebudak ni bukan pernah tengok pun so Papa abadikan dalam blog ni.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan